Oefentherapie tegen duizeligheid zonder draaisensaties

 

Uitgangshouding: zittend in een stoel met armleggers (om vallen te voorkomen) Blijf bij al deze bewegingen recht vooruit kijken naar een denkbeeldig punt in de verte. U wordt dan minder snel duizelig.

  • 10 x de ogen van boven naar beneden bewegen en terug: eerst langzaam, later sneller.
  • 10 x de ogen van links naar rechts bewegen en terug: eerst langzaam, later sneller.
  • 10 x het hoofd voorover en achterover buigen. Eerst langzaam, later sneller.
  • 10 x uw linkeroor naar de linkerschouder brengen en terug. Hetzelfde met het rechteroor naar de rechterschouder.
  • 10 x uw hoofd naar links draaien en terug. Draai uw hoofd ook naar rechts en terug.
  • 10 x uw hoofd naar links draaien en in één keer naar rechts.

Doe hetzelfde van rechts naar links. Probeer het langzaamaan sneller te doen.

Duizeligheid ontstaat ook bij stoornissen van de regelcentra in de hersenstam en de kleine hersenen, bijvoorbeeld:

  • 5x het lichaam naar voren buigen alsof u iets opraapt en terug komen totdat u weer rechtop zit (pas op dat u niet uit de stoel valt!)
  • 5x uw bovenlichaam naar rechts draaien en terug. Idem naar links en terug.
  • 5x uw bovenlichaam eerst naar rechts draaien en in één beweging naar links.

Uitgangshouding: staand met voor u de rugleuning van een stoel (voor het vasthouden en voorkomen van eventueel vallen) en achter u een stoel waarop u kunt gaan zitten. De volgende oefeningen doet u 5x:

  • Vanuit zit gaan staan en terug. Houd de ogen open.
  • Draai uw hoofd van links naar rechts en terug.
  • Breng uw linker oor naar de linker schouder en terug. Idem met rechts.
  • Breng uw hoofd van voor naar achter en terug (pas op vallen!).
  • Leun over de rugleuning van de stoel voor u en kom weer terug tot stand.
  • Loop een klein stukje door de kamer. Blijf recht vooruit kijken naar een punt in de verte, draai u rustig om en loop terug. Draai nu de andere kant op en loop weer terug.